Samarbejder i Europa

Århus Statsgymnasium har en række partnerskoler i Europe, som indgår i virtuelle faglige samarbejder, kortere besøg, studieture, projektsarbejder samt indviduelle elev- og lærerudvekslinger.

I det tre-årige projekt Skandinavisk medvetenhet i en global tid, støttet af  Nordplus arbejder vi sammen med vores kontaktskoler i henholdsvis Norge og Sverige, nemlig Frogn videregående skole og Kungstensgymnasiet. Her finder du mere information om projektet.

I Tyskland har Århus Statsgymnasium tre partnerskoler i og omkring Flensborg. Skolerne er mål for  kortere ekskursioner samt individuelle elevudvekslinger. Skolerne er Bernstorff Gymnasium SatrupGemeinschaftschule Flensburg Handewitt og HLA-Die Flensburger Wirtschaftsschule.

I Spanien har Århus Statsgymnasium tre partnerskoler. To ved Madrid: Juan de Herrera og IES El Escorial og én skole i Valencia, Juan de Garay. Skolerne er mål for studieture med genbesøg i Danmark samt individuelle elevudvekslinger.

I Frankrig har Århus Statsgymnasium én partnerskole, Lycée Louis Lapicque, i Épinal. 1g fransk-fortsætter- elever fra Århus Statsgymnasium besøger skolen som et led i deres sprogundervisning og de franske er på genbesøg i Danmark. Desuden er skolen mål for individuelle elevudvekslinger.

Liceum X i Gdynía Polen er et studietursmål samt en del af virtuelle samarbejder indenfor UNESCO's Baltic Sea Project.

I Sibiu Rumænien samarbejder Århus Statsgymnasium med to gymnasier: Liceul Teoretic Onisifor Ghibu og Colegiul National Octavian Goga. Begge indgår i virtuelle samarbejder og er studietursmål.

I Istanbul Tyrkiet har Århus Statsgymnasium én partnerskole Sultangazi Cumhuriyet Anadolu Lisesi. Skolen indgår i virtuelle samarbejder og er studietursmål. Grundet den nuværende sikkerhedssituation i Tyrkiet arrangeres der pt. ikke studieture til Tyrkiet.