Musik (A) Engelsk (A)

Er du nysgerrig på Beethoven, Beatles, Beyoncé og everything in between? Interesserer du dig for subkulturer - både samfundsmæssige, musikalske og litterære? Er du den næste MØ? Eller elsker du bare at performe?

Hvis du kan svare ja til dette, og sigter du mod jobs, hvor du kan være både kreativ og kommunikativ, fx musiklærer, eventkoordinator, journalist, eller drømmer du om at komme ind på et musikkonservatorium, så er denne studieretning lige noget for dig!

I denne studieretning får du musik og engelsk på A-niveau, og du har begge fag i 3 år. Fællesfagene (fx historie, matematik og fysik) er med til at tone studieretningen. I fysik arbejder du med lydbølger, og i historie bruger vi fx musikken som kilder.

Musik (A): Du udvikler dig både som sanger og musiker, og du får en stor teoretisk viden om musik. Du skal lære om musikkens bestanddele, og du bliver i stand til at skrive egne arrangementer og lave egne lydproduktioner af den musik, du holder af. Du kommer til at spille koncerter og opleve koncerter med andre musikere, og undervejs får du blandt andet mulighed for at blive undervist af elever på Musikkonservatoriet og universitetet.

Engelsk (A): I engelsk arbejder du både mundtligt og skriftligt, så du bliver god til at kommunikere og begå dig globalt. Du lærer også om kultur, historie og samfundsfag i engelsksprogede lande, så du bliver klogere på begreber som fx den amerikanske drøm. Vi arbejder med forskellige emner, fx rap og kigger på teksterne og de samfundsmæssige forhold bag rapkulturer. Vi undersøger, hvorfor Shakespeare stadig er aktuel i dag, og hvad sammenhængen er mellem bluesmusikken og slaveriet i USA.

Eksempler på aktiviteter og tværfaglige emner:

Shakespeare Café med oplæg og workshops på tværs af alle 3.g A-niveau engelskhold

USA beskrevet gennem sangtekster og musik

Sangskrivningsdage

Produktion af amerikansk radioprogram med egne interviews og jingles

Teaterkoncert, hvor eleverne selv skaber forestillingen

Besøg på Memphis Mansion i Randers, hvor eleverne producerer radioreportage

Sammenspilsforløb på Musikkonservatoriet

Videregående uddannelser
Ved at klikke her kan du se hvilke videregående uddannelser denne studieretning giver adgang til. Bemærk at 2. fremmedsprog ikke er valgt på siden.

Valgfag
I løbet af studieretningsforløbet vil der for alle elever være et valgfag i 2g. For elever, der har valgt et fortsættersprog, vil der være endnu et valgfag i 3g. Elever, der har valgt en ikke naturvidenskabelig studieretning, skal i 3g også opgradere et af de naturvidenskabelige fag fra C til B-niveau.

Som valgfag i 2g udbydes følgende fag:
Fysik B, Samfundsfag B, Billedkunst B, Mediefag B, Musik og lydproduktion C, Dramatik C, Design og arkitektur C, Erhvervsøkonomi C, Filosofi C, Psykologi C og Informatik C

Som valgfag i 3g forventer vi at udbyde følgende fag:
Samfundsfag A, Kemi A, Fysik A, Matematik A, Tysk fortsætter A, Fransk fortsætter A, Engelsk A, Idræt B, Dramatik B, Design og arkitektur B, Psykologi B, Filosofi B, Innovation C, Astronomi C og Latin C

Et valgfag på A-niveau kræver, at man har haft faget på B-niveau, og et valgfag på B-niveau kræver, at man har haft faget på C-niveau.