Elever udvalgt til UNESCO's Ungeambassadør-team

UNESCO har for nylig, blandt danske folkeskole og gymnasieelever, udvalgt 15 unge til en UNESCO ungeambassadørgruppe, der skal arbejde for udbredelsen af kendskabet til UNESCO samt de ting de arbejder for. To af vores elever er efter en ansøgningsrunde kommet med nemlig:

Rebecca Bøjer fra 1g hold 8 og Sofie Bruun fra 2z

Dem kan vi godt være stolte af. De lavede nemlig nogle rigtig fine ansøgninger til uddannelsen og nu har de lige været afsted til deres første ambassadørworkshop i København. Så hvis du er i tvivl om hvad UNESCO er for noget, så spørg dem.

Fra UNESCO's pressemeddelelse:

UNESCO’s Verdensmålsskoler opretter Ungeambasssadør-team

De seneste to år er antallet af skoler/uddannelsesinstitutioner i UNESCO’s skolenetværk steget markant. Pr. 15. september 2020 er der 62 skoler tilmeldt netværket, som repræsenterer folkeskoler, gymnasier, erhvervsskoler og højskoler. Den danske UNESCO-nationalkommission ønsker at fremme en tilgang, der anerkender unge som aktører, der kan skabe forandringer og bæredygtig udvikling. Derfor støtter kommission oprettelsen af et Ungeambassadør-team bestående af elever og studerende i alderen 14-19 år. - 17.-18. september mødes teamet bestående af tretten Ungeambassadører til en uddannelses-workshop i Ungdomsbyen i København.

Det overordnede mål med teamet er at skabe en gruppe af engagerede, unge mennesker/elever, der i øjenhøjde med eleverne på UNESCO’s Verdensmålsskoler kan formidle, engagere og indgå i processer, hvor eleverne/skolerne arbejder med UNESCO- og Verdensmålstemaer; herunder globalt medborgerskab og bæredygtig udvikling.