ÅSG vinder Cybermissionen 2021

Samtlige informatikhold på Århus Statsgymnasium deltog inden årsskiftet i Cybermissionen 2021, for at styrke elevernes kompetencer indenfor it-sikkerhed og digital dannelse. Cybermissionen er en ny national konkurrence for landets ungdomsuddannelser, hvor eleverne på en innovativ og lærerig måde får viden om aktuelle og virkelighedsnære it-sikkerhedsudfordringer som eksempelvis digitalt bedrageri og awareness-udfordringer. Missionerne suppleres af virksomhedsoplæg – så eleverne får en fornemmelse for, hvordan man arbejder med cybersikkerhed i den ‘virkelige verden’.

Over 6700 elever deltog i fra hele Danmark, men det blev Anne Sofie Flinta Verhoek, Shannon Christine Momme Condell og Marie Kabel Tarpgaard fra 3.U på Århus Statsgymnasium, der vandt mission 1 i Cybermissionen 2021 med deres Cyber Awareness kampagne: ”Behandl dit password, som du behandler din kæreste!”

En professionel jury bestående af konsulenter fra Børne- og Undervisningsministeriet, medarbejdere fra Microsoft og fra TDC NET udvalgte årets vinderklasse. De kom med følgende begrundelse for at det var gruppen fra 3.U der skulle vinde:

Gruppen har lavet en skarp præsentationsvideo, hvor de på en enkel og tydelig måde får præsenteret baggrundsviden, metodiske overvejelser og deres kampagnefilm. De demonstrerer stort overskud i deres refleksioner om valg af produkt, både ift. visuel kvalitet og den forventede effekt hos målgruppen. Deres kampagnefilm ’Behandl dit password, som du behandler din kæreste!” sætter på en supersjov og humoristisk måde fokus på de vigtigste huskeregler indenfor god passwordhåndtering. Både igennem præsentationen og kampagnefilmen, viser gruppen, at de har tilegnet sig en solid viden om god passwordhåndtering, som de på flotteste vis formidler til deres målgruppe. Kampagnen står helt færdig, den er flot produceret og vil kunne anvendes 1:1 i en SoMe-kampagne. Tillykke – godt gået!

Udover den flotte titel bliver hele klassen inviteret til en halvdagskonference på Aalborg Universitet i København sammen med de øvrige vindere af Cybermissionen 2021. Her kommer spændende oplæg og workshops om cybersikkerhed og en mere formel præmieoverrækkelse, hvor gruppen vil blive ønsket tillykke.