![](/fileadmin/_processed_/1/2/csm_topbillede_forside_09916219a1.jpg)
2g: Den digitale borger
I 2.g er eleverne landet i den digitale skolehverdag, og blikket vendes mod livet som borger i en digital verden i bredere forstand samtidig med, at det digitale tages op i faglig sammenhæng på klasseplan.
I efteråret afvikles tre lektioner i digital dannelse i hver klasse, varetaget af repræsentanter fra it-styregruppen. Indholdet aktualiseres hvert år under overskrifterne
- • Den digitale borger - fx offentlig it-struktur med mit.dk, mitID og borger.dk
- • Datahåndtering - fx cookies og GDPR
- • Digital interaktion - fx Virtual Reality
I foråret bidrager it-styregruppen med digital knowhow i 2-3 lektioner i tilknytning til den faglige undervisning i den enkelte klasse. Fag og udformning aftales i forlængelse af klassemødet i december.
I løbet af 2.g afholdes desuden workshops med Aarhus kommune om online radikalisering og en fællestime med politiet om online kriminalitet.
Året slutter med en lektion i digital dannelse, hvor eleverne introduceres til programmet Scratch, som skal bruges på algoritme- og innovationsdagene i 3.g.
Aktivitetsplan 2g 23/24: klik her.
![](/fileadmin/user_upload/2m_foerste_moede_med_gynasieklassen_fra_Nuuk_27032022_lille.jpg)
![](/fileadmin/user_upload/20230227_122040.jpg)