F1 - it-support på ÅSG

Sig hej til F1-gruppen. En gruppe it-interesserede og -kompetente elever, der kommer fra forskellige klasser fordelt på alle tre årgange. De varetager elev-til-elev it-supporten på ÅSG

Formålet med F1-gruppen er at skabe et fællesskab af it-interesserede elever, der skal være med til at løfte it-kompetenceniveauet blandt alle eleverne på skolen.

Det gør de ved at yder it-support til skolens øvrige elever på tværs af klasserne og ved at være sparringspartner for skolens it-ansvarlige i brugen og udviklingen af it på skolen.

Mere konkret er F1-gruppens aktiviteter i forhold til ÅSG’s øvrige elever følgende:

• De yder it-support i skolens lektiecafé tirsdag i lige uger.
  • De medvirker til implementering af skolens progressionsplan i forhold til elevernes it-kompetencer fx ved at assisterer skolens it-ansvarlige med at få alle 1.g’erne godt i gang på ÅSG’s forskellige platforme (som en slags it-tutor).
  • De afholder brugerkurser i udvalgte klasser med udvalgte temaer efter ønske fra lærere og/eller klasser.

For at klæde F1’erne på til at opfylde formålet med gruppen afholder skolens it-ansvarlige en del forskellige aktiviteter for gruppens medlemmer, af dem kan nævnes:

• Efteruddannelse i problemløsning hvad angår elevernes installation og anvendelse af den af ÅSG anbefalede software.
  • Foredrag på Universitetet (fx Hacking, Big-data, kryptologi).
  • Biograftur (fx Citizenfour, The imitation game), hygge-hacking og LAN.
  • Virksomhedsbesøg (fx Centre for Scientific Computing in Aarhus).
  • F1’erne stillede et hold ved World Robot Olympiad 2022 i Ungarn.

Vil du gerne være med i F1? Så giv besked til Mille Bune Rosenkilde asgmu@aarhusstatsgymnasium.dk

- Vi ”iklæder” dig en masse it-kompetencer, så du bliver 100% klar til at hjælpe de andre.

Pr. 1. august 2023 bestod F1 - it-supporterne på ÅSG af følgende elever:

Hannah Mikkelsen (3x)
Tobias Handberg (3x)
Julius Krag (3x)
Ruben Tonsgaard (3x)
Rune Aaen (3z)
Theo Valbjorn (3z)
Giorgio El-chaer (3a)
Jonathan Kølholt Poder (2w)
Nemo Flarup (2x)
Rasmus Kvist (2x)
Nicolai Sørensen Koerse (2e)