Bygningen

En langstrakt, grå firkant. En klods med skarpe kanter. Et beskyttende fort. Et modernistisk monument skyder op i Aarhus. Første gang, man står over for ÅSG, slås man af den skarphed og præcision, bygningens udtryk giver. Trods sin strenghed og klassiske anslag er bygningen præget af en modernistisk lethed.

Bygningens facade og den nye tilbygning fra 2013 er alt sammen opført i lysegrå Gotland-kalksten, hvilket skaber et helstøbt billede: en sammenhængende skole. Når du ligger Åbyhøjs villaveje bag dig og bevæger dig tættere på skolen, er det den iscenesatte fortrappe, der falder i øjnene. Som et både indbydende og højtideligt monument er den et vigtigt socialt rum på skolen: her mødes eleverne for allerførste gang, og her siger de igen farvel tre år senere. Fortrappen er en indgang og en udgang, en vigtig ramme om et gymnasieliv.

Hvad der ved første øjekast kan virke som en grå klods, vil ved nærmere øjesyn fremtræde som en nøje udtænkt ramme for et rigt, komplekst og farvestrålende liv inden døre. Som indbyggede, åbne rum træder skolens atrier – gårdhaver - frem, og de vil hurtigt optræde for dig gennem glasruderne på skolens gang. I gårdhaverne, i daglig tale kaldet Grønnegården og Solgården, inviteres den friske luft ind og lader lyset falde i skolens lokaler og gange.

Bygningen er tegnet af arkitekterne Arne Gravers og Johan Richter, der vandt en arkitektkonkurrence om et nyt gymnasium i 1953. Bygningen er indviet i 1958. Den blev fredet i 2003, bl.a. grundet dens funktionalistiske stil og det imponerende relief af Asger Jorn, som pryder forhallens ene vægside.  Fredningen betyder bl.a. at renoveringer og tilbygninger til skolen skal holdes i nøjagtig samme stil. På den måde smelter den tilbygning, der blev opført i 2013, på forunderlig vis sammen med den ældre bygning og bliver et samlet hele. I stil og udtryk passer de perfekt sammen, og giver et helstøbt billede af en både ny og gammel skole.

Med tilbygningen i 2013 blev også den gamle bygning renoveret: sammenlægning af lokalerne giver mere plads til den enkelte klasse, elektroniske tavler i alle rum, som fungerer med den nyeste teknologi og et bedre indeklima, som lever op til nye, skærpede krav. Det betyder at der på skolen er blevet væsentlig mere plads til eleverne og de ansatte.

Efter en tur rundt på ÅSG vil et klart billede fremtræde: et gammelt gymnasium, som rummer en særlig historie, arkitektur og tradition, kombineret med et nyt og tidssvarende indhold. På ÅSG går fundamentet og historien hånd i hånd med nutiden, som sammen er med til at pege ind i fremtiden.