Den lange rejse

Gådefulde former i en foranderlig urtidsverden. Er det masker eller ansigter, der kaster et blik på dig fra sydvæggen i skolens festsal?  Man kan blive i tvivl, når man betragter Asger Jorns og Pierre Wemäeres gobelin ”Den lange rejse”. Men ét er sikkert: de forunderlige former og det imponerende farvespil på den 14 meter lange og 1,8 meter brede gobelin er et fascinerende syn.

Gobelinen blev færdiggjort i 1960, som et resultat af arbejdet mellem den danske kunstner Asger Jorn og hans franske ven og kollega Pierre Wemäere. Arbejdet med det imponerende vægtæppe tog sin begyndelse langt tidligere nemlig i 1946, da Jorn og Wemäere første gang planlagde at lave en gobelin sammen. Værket er et imponerende farvespil og viser kunstnernes særlige sans for nuancer. I det færdige vægtæppe er der blevet brugt ca. 200 forskellige farver.

Den gobelin, der hænger på ÅSG i dag, bærer på en interessant historie. Den er nemlig en genvævning af den originale. I 38 år har den første udgave af "Den lange Rejse" hængt på skolen. Men uden særlig beskyttelse fra sol- og månelys falmede værkets farver langsomt. I år 2000 blev det derfor besluttet at gobelinen skulle genvæves, og den første version skulle bringes til Museum Jorn i Silkeborg for yderligere beskyttelse.

På trods af at begge værker er udført med samme teknik og ud fra samme forlæg, er det blevet to forskellige værker med hver deres selvstændige karakter. Forskelighederne skyldes de to væveholds bevidste og ubevidste valg i væveprocessen, som kommer til udtryk i små detaljer og farvefortolkninger. Med genvævningen er farverne i det mytiske landskab bevaret, og man kan fortsat betragte værkets forunderlige, farvestrålende virkelighed i festsalen på ÅSG.

I det færdige vægtæppe er der blevet brugt ca. 200 forskellige farver