Klinker og oregonpine

Århus Statsgymnasium er fredet på grund af bygningens særegne arkitektur og kunsten på skolen, især relieffet af Asger Jorn. Det kan man sagtens se er velbegrundet, når man besøger skolen. Hvad der er sværere at se, i hvert fald lægger alle ikke umiddelbart mærke til det, er de materialer, som er blevet brugt til bl.a. skolens gulve, vægge og loft - og også dørene, vinduerne og skolens facade.

Skolen fremstår meget konsistent og med et udtryk af kvalitet og sammenhæng; også i indretningen - og det skyldes især materialevalget; farver og konsistens. Der er nogle farver, der går igen - bl.a. turkis (loftet i festsalen, gardiner), mørkerød (gulve), gul og farven på Solnhofen-klinkerne, der beklæder gulvet rigtig mange steder. Måske du kan finde farverne også på hjemmesiden her?
Træsorten oregonpine er brugt til døre, Trappen, akustikvæggen i Trapperummet og mange andre steder. Skolens facade i sandsten og de gennemgående store vinduespartier i aluminium taler for sig selv.

Materialerne harmonerer godt med relieffet i forhallen: de orienterer sig som det om det solide og naturbundne. Samtidig skaber de den konsistens og afdæmpede soliditet, som kan danne er i sig selv værdifuld baggrund for oplevelsen af skolens kunst.

Kom på besøg og gå en tur - og fornem stemningen.

Kom på besøg og gå en tur - og fornem stemningen