Ultimate 2019

ÅSG´s traditionsrige Ultimate Turnering for 1. g´erne afvikles fredag den 27. september kl. 08.00 - 14:30.

Ultimate er et spil for alle
Alle elever deltager. Hvis det er fysisk muligt, skal der være min. 3 af hvert køn på banen hele tiden. Der er 7 spillere på hvert hold, og der må udskiftes mellem scoringerne.

Spillet bygger på fair play og gensidig respekt
Eleverne dømmer selv kampene, og der er præmie til den bedst spillende klasse og den mest fairplay-spillende klasse/hold. Hver klasse/hold stiller med 3 hold som spiller mod alle de andre idrætshold i hver deres pulje. Spillerne møder i ”klassefarve” – det må gerne være underholdende.

Logistikken vigtig - husk tøj og mad
Eleverne møder omklædte hjemmefra til sport og efter vejrforholdene (regntøj, tørre sokker, skiftetøj mm). Ingen omklædningsfaciliteter. Der kommer en pølsevogn, hvor der kan købe hotdogs og drikkevarer til billige priser, men medbring selv frugt og grønt, drikkedunk og evt. madpakke.

Regler
- Man kan aldrig spille i målzonen – tabte discs spilles fra forreste linje af målfeltet.

- Opgiverkastet skal så vidt muligt lande på banen (fair play). Hvis man forsøger at gribe, men taber discen er den tabt.Hvis discen kastes helt udenfor baglinjen af banen, må holdet starte fra midten af banen.

- Der må kun være 1 forsvarer pr. angriber.

- Forsvareren må stå i en arms afstand og tælle til 10.

- Hvis angriberens 1. berøring med jorden efter grebet disc er i målzonen, er der scoret (hvis man griber i luften).

- Man starter spillet (også efter scoring) ved at stille op på en række på egen (forreste) baglinje, det forsvarende hold bestemmer (ved at stille sig overfor), hvem man ”parres” med.

- Selfies under kampen frarådes.

Festlig afslutning på dagen
Dagen afsluttes med fællesspisning og sold på ÅSG.

Foto fra turneringen i 2017